donderdag 13 april 2017

Het puttertje, niet van Carel Fabritius maar van mij.

Om wat inspiratie op te doen, was ik vandaag wat door mijn boeken aan het bladeren, plotseling werd mijn aandacht getrokken door de afbeelding van een prachtig schilderijtje waar een putter op afgebeeld stond, het puttertje van Carel Fabritius.
Tijdens een museumbezoek aan het Mauritshuis heb ik lange tijd dit kleine schilderijtje staan te bestuderen, eigenlijk kwam ik toen kijken naar het ''Meisje van Vermeer'', ook mooi, maar op een of andere manier ging mijn aandacht meer uit naar het puttertje, het zal wel komen omdat ik graag vogels schilder, of misschien omdat een hele bus toeristen zich daar voor het meisje van Vermeer verdrongen.
Toen ik vandaag het Puttertje van Fabritius in mijn boek ontdekte besloot ik ook zo'n vogeltje te schilderen, tekeningen had ik nog, foto's ook, dus meteen proberen Fabritius te evenaren, haha, al wist ik in mijn  achterhoofd ook wel dat dat niet zou gaat lukken.


Ik liet mij daardoor niet ontmoedigen en begon vol goede moed een tekening op te zetten, zoals gewoonlijk besteed ik daar veel aandacht aan.
Nadat de tekening er naar tevredenheid opstond heb ik met snelle toetsen wat kleur op de vogel gepenseeld en met een vuil grijze kleur de achtergrond geschilderd waarbij ik er voor zorgde om ruwweg wat distelvormen uit te sparen.


Na het drogen heb alles meer vorm gegeven. Helaas heb ik daar geen foto's van (door het geconcentreerd schilderen vergeten te maken), jammer.
Het uiteindelijke resultaat staat hierboven, geen Carel Fabritius, maar ik ben er toch wel tevreden mee.

Geen opmerkingen: